Quantcast
Browse latest Browse all 13

KULTUR på blandad terräng

$

I helgen begav vi ut på en "vinst eller förlust resa". När bilen var packad och vi körde iväg hade vi fortfarande inte bestämt vart vi skulle ta vägen. Jo, till Värnamo skulle vi först för att leverera lite prylar till Uffes barn. Därefter bara kändes det naturligt att åka söderut. Stannade till och hälsade på Cliffan, som vanligt bara log tillbaka och kanske önskade oss en trevlig resa?!

När man suttit i bilen en stund blir man ju så rackans sugen på godis! Men SE här var ju ett helt flyg fyllt med lakrits och andra smarrigheter. Undrar varför Uffe går här och kliar sig i huvudet ...

På väg ner mot Skåne blev det några stopp på vägen. Eftersom Uffe gillar runstenar och jag broar passade denna plats oss ypperligt. Vi blev utbräkta av några får i närheten, men de slapp oss ganska snart. Djur är ju för det mesta ganska nyfikna, de stannar oftast upp en stund (när vi håller på med något avvikande beteende) för att sedan springa och gömma sig. En söt kanin höll också koll på oss.

Nu är vi framme i Ängelholm, vilket jag tror att jag inte varit tidigare. Det är väl privilegierat att som geocachare oftast får se saker från en annan synvinkel, närmare, uppifrån, underifrån ... haha

Också fantastiskt att de klipper gräset heeeela vägen fram till gömman ... eller så har CO lagt den där för att det ÄR klippt, finfint iallafall.

Första natten satte vi upp tält på campingen i Ängelholm. Gick ner till stranden för att finna några cacher. En riktig fin strandpromenad blev det och vi lämnade våra fotsteg i sanden, men sen regnade det hela natten fram på förmiddagen dagen efter, så vi slängde in alla delar i väntan på att få torka det så fort vi fick tillfälle.

Sandbankar

Något i militärsyfte från förr?

Resan gich vidare genom Skåneland. Vi besökte Höganäs, Arild, Mölle, Kullens fyr och loggade även några gömmor däremellan =)

1. Uffe tränger kaffe vid Kullens fyr, 2. Hyllningsrelief till Edvard Persson, 3. Mölle i panoramabild.

Mer kultur - DETTA är kultur ...

Japp, vi hamnade i Helsingborg (Kärnan)...

... och i Helsingör. Vi hade tur att från kajkanten både få se och lyssna på Kim Larsen när han uppträdde. Notagi OCH kultur =) På svensk sida uppträdde Sweet, Smokie och Slade, men de missade vi, fast det var lika roligt att få äta frukost på samma ställe som en av bandmedlemmarna i Slade dagen efter. Nice gentleman!

RESANS HUVUDMÅL! NIMIS

När vi parkerade bilen var det ca 1200 meter till Nimis. Först var det normal väg, sedan stig, sen stuuuup, stenar, rötter ... människor som var på väg uppåt igen satt och svettades och pustade och varnade "vänta ni bara, det blir värre". Jag har varit här tidigare så jag visste vad vi skulle förvänta oss. Det är som att föda barn - det är jobbigt och man säger "aldrig mer" ... men man glömmer, haha.

Detta var ändå ett "mandomsprov" på att jag är fysiskt återställd efter min operation!

NERÅT

SNART FRAMME

En del av Nimis

UPP IGEN

Inte så lättklättrat här inte =)

Äntligen så satt nicket där det skulle!!!

Detta blev inte alls en förlust resa, bara vinst. Skåne är vackert och bjuder på mycket kultur, vacker natur mm. En av dess geocachare har också väldigt rolig humor =)

Nu planeras nya äventyr ...